ادامه مطلب
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]

ويژگيهاي تاريخي و جغرافيايي استان مركزي :

سابقة تاريخي شهر فعلي اراك به 200 سال نميرسد ولي لفظ اراك قبل از ظهور اسلام به بخشي از ماد بزرگ ، يعني جبال (كوهستان ) گفته مي شده . از قرن دوم بعد از ظهور اسلام ناحية بين همدان ، ري و اصفهان ، عراق ( احتمالاً اراك ) ناميده شد.

در زمان سلاطين ديالمه ، غزنويان ، سلجوقيان و اتابكان منطقة عراق همواره حكمراني جدا داشته است .


ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.


مجموع فرش بهشت
فرش ایران سراسر افتخار است و افتخار دیگر نسل فرشهای دیواری به نام تابلو فرش است
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
 

مجموعه مکتوب  آموزش کاربردی و مبانی فرش دستباف تهیه و تنظیم شده است

جهت تهیه این مجموعه (۴۰ صفحه در قطع  آ۴)

گردآوری : خانم زهرا صبح خیز ثابت

با شماره    ۰۹۱۸۱۶۱۴۰۵۴  تماس بگیرید

آشنایی با مبانی فرش صبح خیز

قیمت ۵۰۰۰۰ ریال

[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
 

 تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

قلاب فارسی

.. ابزاری جدید و راحت برای بافت فرش با گره اصیل آن منطقه

جهت استفاده در تابلو فرش و فرشهایی با رجشمار ریز

قلاب فارسی

نام فایل توضیح فایل دانلود فایل
Greh Farsi Ba Ghollab Sepehr   دانلود فایل

[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]

در چهل کیلومتری شمال اراک دهستانی به نام ساروق وجود دارد که فرش های خوش بافت و رنگش از یکی دو قرن پیش تاکنون برای آن شهرت فراوانی را بوجود آورده است. ساروق نامی شناخته شدهدر بین مجموعه داران فرش و فروشنده های قالی در ایران و بازارهای خارجی است. فرش بازان جهان ساروق را به ویژه دست بافت های قدیمی آن را به گونه فرش های تبریز و کاشان و اصفهان تحسین می کنند. در این اقبال جهانی علاوه بر مشخصات عالی بافت و رنگ های پخته و اصیل که هموراه در فرش ساروق وجود داشته و با تقلب بافنده و یا سوداگر هیچ گاه این شهرت خوب خدشه دار نشده تبلیغ اولیه شرکت زیگلر وسایر همکاران خارجی عرضه نمودند عامل بسیار با ارزش و مهمی بوده است

بافنده ساروقی کار خود را تحت ضابطه های خاص و کنترل شده ای شروع کرده و همواره با رعایت آن معیارها توانسته است وضعیت فرش خود را در بازارهای متلاطم و پر رقابت جهانی حفظ نماید. خوش نامی ساروق آن چنان است که به فرش های درجه دوم و حتی نامرغوب تر از آن که تولیدهای محلات و مشگ آباد هستند نیز نام ساروق می نهند

یکی از مشخصات ویژه فرش ساروق به خصوص انواع قدیمی آن کیفیت جالب رنگ های آن است. رنگ هائی که بیشتر درمایه های مسی، بلوطی، قرمز، بژ و آبی به زمینه فرش منعکس می شوند.رنگ قرمز روناسی که به نام قرمز مسی ملایمی که به مرور زمان پخته و براق شده و به فرش حالت مخمل مانندی می دهد. به ویژه آن هائی که با پشم های مرغوب ولطیف بافته شده اند

فرش های ساروق بافت محکم و به نسبت ظریف دارند(حداکثر 5000 گره در دسیمتر مربع)، بافنده های محلی روش پودگذاری خاصی دارند به این گونه که بعد از هر ردیف گره دو نخ پود زنده و گاهی در فاصله بین 5 تا 10 ردیف گره، پود اضافی دیگری را نیز می گذارند. فرش های آن اغلب درسبک های شاخه شکسته و یا منحنی و به طور معمول با طرح های لچک و ترنج و دسته گل بافته می شوند. دراین ناحیه بافت فرش های مشابه با الگوی فرش های طرح اسلیمی اصفهان در کیفیتی نازل تر در زمینه قرمز روناسی با ترنج ظریف لوزی شکل به رنگ آبی کم رنگ نیز صورت می گیرد. از طرح ترنجدار ساروق نمونه های مشابهی در قم، قزوین، ساوه و گلپایگان نیز بافته می شود. بافنده های ساروق بیشتر حاشیه فرش های خود را با نقوش سماوری، خرچنگی با نقش های کلاسیک شاه عباسی تزئین می کنند.مزلقان
مزلقان نام دهکده ای در مغرب ساوه است که در آن فرش هائی با طرحی به طور کامل اختصاص یافته می شود به این کیفیت که لچک های طرح از متن قرمز و کف ساده فرش با نوار کنگره دار جدا می شوند. داخل لچک ها طرح از متن قرمز و کف ساده فرش با نوار کنگره دار جدا می شوند. داخل لچک ها و ترنج میانی بیشتر با دسته گل های مجرد پوشانیده شده اند. گاهی نیز متن ساده فرش با یک شبکه توری مانند که شامل گل های ستاره ای شکل است، مستور می شود. ترنج شش گوشه فرش نیز مانند لچک ها با خط های شکسته و کنگره دار محصور شده است

مشابه با این طرح فرش هائی توسط عشایر شاهسون و کاکابرو نیز بافته می شود. سجاده اندازه مطلوبی برای بافنده های مزلقانی است گو اینکه ذرع و نیم را نیز کم و بیش در میان بافته های آنان می توان یافت



[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
طبقه بندي فرش ها

به علت تعدد مراكز فرش بافي در ايران و طرح هاي متنوع مورد عمل قالي بافان اين مناطق و تقليدي كه از طرح هاي اختصاصي يك منطقه در مناطق ديگر مي شود. گاهي شناخت دقيق محل بافت برخي از فرش ها تا حدودي مشكل مي گردد در اين مورد ضابطه هايي از قبيل نوع گره، نوع رنگ، جنس الياف، تعداد پود، ارتفاع پرز و برخي ديگر از جزئيات مشخصه هاي مهمي هستند كه ملاك عمل خبرگان قرار مي گيرند.

نقش قالي :

هنرمند طراح ايراني گاهي با ترسيم نقش هاي كنايه اي و نمادين مانند اواع اسليمي ها مقاصد خود را طرح هاي قالي منعكس نموده و جانوراني افسانه اي و حقيقي چون اژدها و فيل و مار را با اين شكل ها مجسم نموده و گاهي نيز بي هيچ گونه تمهيدي تصويرهاي واقعي موجودات زنده طبيعيت مانند شير و اسب و آهو و گورخر و پرنده هاي گوناگون را در صحنه هايي از طبيعت و شكارگاه و مجالس بزم وارد نموده و با اين تصاوير شاخه ها و درختاني مملو از شكوفه ها و گل ها و ميوه ها را در لابلاي استخوان بندي طرح كه همان تركه هاي اسليمي و ختائي ها و لچك ها و ترنج و حاشيه باشند با حركاتي استادانه و حساب شده به چرخش در آورده است.

مواد اوليه و مورد نياز قالي بافي

پشم:

پشمي كه براي بافت قالي انتخاب مي گردد بايد داراي خصوصياتويژه اي باشد. قطر پشم هاي مناسب براي قالي بافي در حدود سی تا چهل ميكرون است. از پشم معمولاً پرز و يا گوشت فرش بافته مي شود

كرك :

كرك يكي از مواد تشكيل دهنده قالي هاي ظريف و نسبتاً گران قيمت است. كرك در اصطلاح به پشم هاي نرمي كه روي بدن گوسفند و بز و شتر روئيده و به هنگام شانه كردن بدن اين حيوانات بين دندانه هاي شانه گير مي كنند گفته مي شود.

پنبه:
الياف پنبه اي در قالي بافي مورد مصرف زياد دارند به طوري كه تقريباً مي توان گفت كه تار و پود اكثر فرش هاي ايران از پنبه مي باشد.

الياف ابريشم يا از پيله كرم ابريشم بدست مي آيند و يا بصورت مصنوعي توليد مي شوند كه البته نوع مصنوعي آن براي بافت فرش چندان مناسب نيست.

شستشو

هنگامي كه الياف و پرزهاي فرش به يك ديگر چسبيده شده و پرزها حالت نرمي اوليه خود را از دست داده و يا آلودگي كلي پيدا كرد بايد آن را شستشو نمود. معمولاً هر دو تا سه سال يك بار بسته به محلي كه فرش در آن پهن شده و ميزان رفت و آمد برروي آن بايد آن را شستشو داد. هرگاه با تكان دادن گوشه اي از فرش ذرات گرد و خاك و الياف شكسته شده پشم از آن بيرون آمد مي توان گفت كه زمان شستشوي آن فرا رسيده است.

تاریخچه فرشبافی

با وجود آنكه در مورد اولين دست بافته هاي بشر اطلاعاتي كم و بيش كافي وجود دارد ولي درباره نخستین فرش هاي گره دار جهان و تاريخ و محل بافت آنها دانسته هاي ما اندك بوده و بيشتر در حدود حدس و فرضيه باقي مانده است.

در سال 1328 شمسي (1947ميلادي) پروفسور ردنكو قطعه فرش گره داري را كه در اصل به عنوان پوشش اسب به كار مي رفته است در قبرهاي مستور از يخ چادرنشينان صحراگرد در محلي به نام «پازيريك» واقع در هشتاد كيلومتري مرز مغولستان در ميان كوه هاي آلتائي كشف مي نمايد

تعميرات فرش

ممكن است تعيمرهاي جزئي فرش از قبيل شيرازه دوزي،‌ ريشه بافي و عمليات مربوط به صاف كردن كناره هاي فرش را در صورت داشتن سليقه و تجربه و حوصله در منزل انجام داد ولي رفوگري و رفع چروكيدگي فرش به هر كيفيت و مقدار، كاري است كه تنها از عهده رفوگرهاي متخصص بر مي آيد. اين است كه توصيه مي شود به هنگامي كه فرش هاي شما نياز به تعميرا ت كلي و رفو دارند آن ها را به مؤسسات و افراد با تجربه در اين كار بساپريد به خصوص اگر آن ها، فرش هاي ابريشمي و عتيقه باشند.

چند توصيه مهم در نگهداري فرش

فرش دست بافت كالاي باارزشي است كه در صورتي كه به خوبي نگه داري شود و در موارد آن مواظبت لازم معمول شود سال هاي دراز همچنان سالم وشكوهمند و زيبا باقي خواهد ماند. استفاده به جا و مناسب از فرش از نحوه هاي مواظبتي است كه از آن مي شد به عنوان مثال اگر فرش ظريف و قيمتي و زمينه روشني را در محل رفت و آمد دائمي،‌ در كنار شومينه و يا در آشپزخانه پهن نگردد


[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]

حالا دیگر کمتر کسی است که قصه فرش دستباف ایرانی را نشنیده باشد؛
    قصه دستهای پینه بسته ای که نخ چند سانتی خامه قالی را در میان تارهای محکم و بلند دار گره می زند
    تا گره ای از زندگی خویش باز کند. 

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، حالا دیگر قالی هم مثل بافندگانش قصه پرغصه ای دارد ... حالا فرش ایرانی تنها گل بوته و گل و مرغ، درخت و آهو و نقش های اسلیمی نیست .... و به قصه ای پرغصه تبدیل شده است قصه ای غم انگیز که حاصل غفلت، غفلت و بی برنامگی ای که از دست دادن فرصت ها را به همراه داشت.
    
    آن طور که پیداست و تحقیقات می گوید فرش ایرانی حاصل اندیشه و دستهای توانمندی است که تار و پود را وسیله ای ساخت برای سرودن شعری به قدمت دو هزار و 500 سال، از فرش پازلیک تا فرش های امروزی.
    
    هنر با ملت ایران همزاد است اما تفاوت هنر فرش بافی با سایر هنرها در اقتصادی بودن آن است فرش ایرانی آمیزه ای از هنر و اقتصاد است و باید از ما فرزندان امروزین ایران زمین پرسید آیا میراث داران خوبی برای این هنر گرانسنگ بوده ایم. 


    


ادامه مطلب
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
طرح هاي نوزده گانه شركت فرش ايران عبارتند از :

گروه 1- طرح هاي آثارباستاني و ابنيه اسلامي

كليه ي طرح هايي كه ملهم از نقوش و اشكال تزييني بناها ، عمارات و كاشيكاري هاي آنها مي باشند در اين گروه جاي دارند.البته طراحان فرش در برخي از طرح هاي اصلي نقوش اين بناها حسب سليقه خود تغييراتي را وارد نموده اند اما ساختار و تشابه اصلي طرح فرش با طرح اصلي بنا كاملاً حفظ گرديده است . معروف ترين طرح هاي اين گروه عبارتند از:
گنبد مسجد شيخ لطف الله ، سر در امامزاده محروق، گنبد ، مسجد امام ، تخت جمشيد، طاق بستان ، مسجد جامع اصفهان و...


ادامه مطلب
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
نفيس ترين قالي ساروق در اتاق خواب رضا شاه

يكي از نفيس ترين قالي هاي «ساروق»، در حال حاضر، در اتاق خواب سابق رضا شاه در كاخ موزه سبز نگهداري مي شود. قاليچه ساروقي كه در اين اتاق نگهداري مي شود، داراي طرح لچك و ترنج كف ساده است، با بافت لول كه در 40 رج بافته شده و جنس پرز آن از پشم است
يكي از نفيس ترين قالي هاي «ساروق»، در حال حاضر، در اتاق خواب سابق رضا شاه در كاخ موزه سبز نگهداري مي شود.
ادامه مطلب
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]

هترين و زيباترين ساروقها از آن اراکند. اين عقيده صاحبنظران قالي احتمالا بر اساس حصول بازارهاي صادراتي است؛ اما عليرغم اين امر تنها، نام ساروق بلکه شهر ساروق (تقريباً در 50 کيلومتري شمال اراک) نيز براي بازار قالي داراي اهميت ويژه اي است. بعد از يک دوره کوتاه که در آن افت کيفيت پديد آمد، قاليهاي خوب و با کيفيتي والا به تمام دنيا بخصوص آمريکا و اروپا صادر شدند. ساروق بعنوان خاستگاه قالي در طول قرن نوزدهم گسترش يافت. از دوره هاي ابتدايي اطلاعات جامعي از روند بافت در اين شهر در دست نيست.

اندازه: تمام اندازه هاي معمول بانضمام اندازه هاي بزرگ و سفارشي تهيه مي شود.

رنگها: کرم، آبي، و قرمز جهت زمينه بکار ميروند و زرد، سبز، و سايه اي از قرمز جهت ترسيم طرحها بکار ميروند.

نقشها: بسياري از نقشهاي متفاوت بانضمام نقشهايي که از مراکز ديگر عاريه گرفته شده، در قاليهاي جديد ساروق بکار ميروند؛ که از ميان اين نقشها ميتوان طرحهاي هراتي و بوته ميري و طرح ترنج و نقشهاي متفاوت گل و نقوش مشبک را نام برد. حواشي متعدد و خطوط حواشي همواره بر ارائه حواشي باريک تأکيد مي ورزند.

ساختار: تار و پود پنبه اي مي باشند.

گره: گره فارسي مورد استفاده است. بافت از متوسط تا ريز متغير است (5000 گره در دسي متر مربع). شباهت قاليهاي قديمي و آنتيک در استفاده از گره ترکي است.

پرز: ساروقهاي جديد از پشمي عالي، و با چيني متوسط تا بلند برخوردارند. قطعات قديمي اغلب داراي ساختاري سفت و سخت و چيني کوتاه برخوردارند.

http://www.farhangsara.com/fcarpet_gallery_sarogh.htm

کيفيت: قطعات ساروق به بهترين گروه قاليها تعلق دارند و حتي در بين توليدات صادراتي اخير بلحاظ سفتي و سختي از ارزش والايي برخوردارند. قاليهاي قديمي و عتيقه ساروق را با بهايي گزاف تنها در معاملاتي که بوسيله دلالان در حراج ها رهبري مي شود ميتوان يافت

[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
آموزش: چله کشي فارسي

     ابتدا ميله اي به طول يک متر و ضخامت پنج الي هشت سانتيمتر به طور مستقيم داخل ديوار يا به طور عمود بر زمين فرو برده سپسُ ميله ي ديگري را در فاصله اي به اندازه ي طول قالي مورد نظر بعلاوه هشتاد سانتيمتر اضافي جهت ريشه هاي قالي به موازات ميله ي اولي فرو مي کنيم

و .....


ادامه مطلب
نگاهي به سليقه گرايي در فرش دستباف ايراني و بررسي اثرات ناشي

   در سالهـاي اخير بعضي از دست اندرکاران فرش دستباف ايران و حتي متــولي دولـتي آن که خود را مسلح به ابزار حاکميتي ميداند، عدم توجه به خواست و سليقه مشتري را از دلايل اصلي ناکامي در بازارهاي جهاني دانسته و در مقابل، پرداختن به آن از سوي رقبا را باعث شکوفـايي آنها قلمداد ميکــنند. تولـيد فـرش متناسب با سليقه مشــتري را رويـه اي کـارآمـد و نوشداروئـي مـؤثر براي جبـران از دست رفتــه ها فرض کرده، در اين راستـا اقداماتـي دست و پا شکسته انجـام داده و نتـايـج آن را تبليغ ميکنند(توليــد بزرگـترين فرش دستبـاف جهان در چند روستاي ايران).

و......


ادامه مطلب
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
مزاياي رنگهاي گياهي

 
    دكتر هرالد بومر يكي از فرش شناسان آمريكايي در مقاله‌اي كه در خبرنامه فرش فروشان آمريكا منتشر كرده است، به بررسي مزاياي رنگهاي گياهي پرداخته كه چكيده آن در پي مي‌آيد:
    
    اساس زيبايي رنگهاي طبيعي در چيست؟

و ......


ادامه مطلب
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]
رنگهای ایرانی
    
    منبع : نقش و فرش شماره 4
    از کتاب " نگار گری ایرانی "
    
    بازیل گری در کتاب باارزش خویش به نام نگاهی به نگارگری ایرانی که توسط هنر شناس فقید فیروز شیروانلو ترجمه شده است در باره رنگ های ایرانی می نویسد نگارگری ایرانی که توسط هنر شناس فقید فیروز شیروانلو ترجمه شده است درباره رنگ های ایرانی می نویسد نگارگری ایران در محدوده قلمرو خود و تا حدی درون خیز از شرایطی که در آن قرار داشت به چنان کمالی دست یافت که به ندرت می توان نمونه ای از مینیاتورهای ایرانی را فاقد توان افسونگری دانست
 
و.....

ادامه مطلب
[ ] [ ] [ ... مجموعه فرش بهشت ... ( اراک کارپت) ]

از آن‌جا كه مقاله حاضر يكي از دغدغه‌هاي اقتصاد اسلامي يعني اخلاقي‌بودن اقتصاد را به شكل زيبايي مطرح كرده است، به انتشار و ترجمه آن اقدام كرديم به اميد روزي كه دانش اقتصاد به دور از افراط و تفريط‌ها به اصول و ارزش‌هاي اخلاقي نزديك شده، رسالت اصلي خود را باز يابد.

 

و ...  

و
Blog Custom
....